Her hafta dersane programlarıyla uyumlu hukuk, iktisat maliye konuları eklenecektır.Güncellenmiş halleriyle

30 Temmuz 2017 Pazar

İktisat DERS 3 Piyasa arz - talep dengesi

Hiç yorum yok
TALEP
Talep bir malı satın alma isteği , arzusudur .
Ama her istek talep değildir bunu satın alma gücüyle desteklemesi gereklidir.örneğin parası olmayan biri lamborgini istemesi bir talep değildir..Talep için cepte para olması gereklidir neyse talep konusuna fazla takılmayın kişilerin arz ve istekeri diye bilmeniz yeterli.

Gösterimi:  Qdx:f(Px)  ' tir.


Doğrusal bir talep denklemi şeklinde ifade edersek;
Qdx=A-BPx

Örnek:Qdx=20-2Px  şeklinde olsun x malının fiyatına herhangi  değerler vererek  talep edilen miktarı bulalım.

Px = 2 iken  Qdx = 20-2*2 =16
Px = 3 iken Qdx = 14
Px = 4 iken Qdx = 12

 bunu grafiğe aktaralım.
talep dogrusu
bireysel talep grafigi












Tüketicilerin bir maldan talep ettikleri miktarın o malı satın alan tüketici sayısından etkilenmesine ağ dışsallıkları denir.Pozitif ve negatif olmak üzere 2 tür ağ dışsallığı vardır.

POZİTİF AĞ D.
Sürü psikolojisi(bandwagon etkisi)

Ör :herkesin birinde gördüğü malı kendisininde almak istemisidir ( bir zamanlar converse ayakkabı modası vardı bilirsiniz ergenken bizde görür milletten isterdik bu şekilde o ürüne olan talebi arttırdık)

NEGATİF AĞ D.
Bu da birinde olan malı herkesde var ben almam herkeste olan malı diyerek talebi azaltır.ZÜPPE  ETKİSİ(snop etkisi)  de denmektedir.

Bu pozitif ve negatif ağ dışsallığının önemi talep kanununun geçersiz olmasına yol açmaktadir
Çünkü talep kanununa göre fiyatı artan bi malın talebi azalması gerekir.
 Pozitif ağ dışsalığında sürekli talep ediliyor ürün fiyatı artıyor fiyat artmasına ragmen talepte artıyor. Normalde fiyat arrığı için talepin azalması gerekir .

 Negatifte ise talep edilen miktar azalıyor talep azaldığı için fiyatta düşüyor fiyat düşükken talep in tekrar artması beklenir  ama züppeler bu kuralı bozuyor çünkü herkeste var ben almam o ürünü diyor ..

Bu ağ dışsalıkları talep kanunu geçersiz kılıyor grafiğe aktaramıyoruz.(sorualarda çıkıyor o yüzden üzerinde durdum çok önemli bi konu değil )..

Talep kanunu = Bir malın fiyatı artarken talep edilen miktarın azalması , bir malın fiyatı azalırsa da talep edilen miktarın artması demektir

TALEP EĞRİSİNDEKİ KAYMALAR

1-Diğer malların fiyatındaki değişimler 

İkame mallar
ikam malın talep egrisi
 örneğin kırmızı ile beyaz et biribirnin ikamesidir.Yandaki grafikte beyaz etin fiyatı 100 lira ve baslangiçtaki talep miktari 50 kg , kırmızı etin fiyatında da bir artış meydana geldi diyelim fiyatın dahada artmasında şikayet eden tüketicilerde bundan sonrada beyaz et yiyelim derse bunun sonucunda beyaz etin fiyatı değişmediği halde talep edilen miktarı arttı yanı **paralel  şekilde sağa doğru kaymasına yol açtı..








Tamamlayıcı mallar:
tamamlayıcı mal talep egrisi

Tanım olarak birbirni tamamlayan mal demektir.benzin araba gibi ..
Yandaki örnekte benzin fiyatlarındaki artış sonucu araba talebini ele acağız .
benzinin fiyatını arttığını düşünelim  bunun sonucunda insanların arabaya olan talebi azalır( araba fiyatında değişme olmadığı halde talep edilen miktarı (Q) azalıyor.(40 dan 30 a düşmüş araba talebi)..






2-Tüketici gelirindeki değişimler
3-Zevk ve tercihler
4-Tüketici fiyat ile ilgili beklentileri(ör: ilerde ürünün fiyatının artacağı beklentisi talebi arttırır.)
5-Piyasadaki tüketici sayısı

Gelecek derste  ARZ ile devam edeceğiz.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder